aprilie 13, 2011

Sange in ... co%#*

Astazi Cseke a dat o mare mu#* jurnalistilor de 2 bani.

Imgainile de aici sunt socante si nu ar trebui privite de: copii, adulti cu afectiuni biliare/stomacale/cardiace.

Astept reactia tripletei magice: Gadel, Vuvuzel si Gudurel

aprilie 08, 2011

112

112 - Salveaza viata, protejeaza cetateanul si proprietatea.

In randurile care urmeaza voi face referire doar la primul aspect.

In ultimele doua zile aproape toate canalele media duc o campanie puternica de dezinformare: "sistemul sanitar este in colaps", "oamenii mor din cauza inchiderii de spitale", "sistemul 112 nu este capabil sa ..." fara a sustine aceste afirmatii cu rationamente logice + dovezi palpabile.
Nu intru in prea multe detalii pentru ca tind sa devin subiectiv mai ales ca de mai bine de 24h se trage continuu intr-un proiect in care sunt implicat. Iar cei care fac acest lucru sunt strict demagogi politici, fara urma de experienta manageriala, fara urma de notiuni elementare de aritmetica si fara urma de scrupule.

Voi scrie doar despre sistemul 112 care, dupa parerea mea, destul de avizata as spune, functioneaza.
Nu a atins inca nivelul de performanta dorit, dar functioneaza in parametri optimi.


Atributiile sunt descrise aici si sunt cat se poate de clare.
Un element foarte important in sistem este "Gigel"-ul care apeleaza si care nu e in stare sa raspunda la cateva intrebari simple dar ale caror raspunsuri sunt vitale.
Sunt vitale pentru ca in functie de acestea dispecerul (de cele mai multe ori medicul din dispecerat - un fel de Raed Arafat) decide ce tip de ambulanta sa trimita la fata locului.

Adica daca trimite o ambulanta de tip A, B sau C.
Conform L95/2006 ambulantele se clasifica in:
- ambulanţă tip C - ambulanţa destinată intervenţiei medicale de urgenţă la cel mai înalt nivel şi transportului medical asistat al pacientului critic, fiind dotată cu echipamente, materiale şi medicamente de terapie intensivă. Echipajul ambulanţei tip C este condus obligatoriu de un medic special pregătit, iar vehiculul este astfel construit încât să permită accesul la pacientul aflat în vehicul din toate părţile, targa fiind amplasată în mijloc, cu posibilitatea mutării acesteia la dreapta şi la stânga şi ridicării ei la o înălţime care să permită acordarea asistenţei medicale de urgenţă în mod corespunzător. Ambulanţele de transport al nou-născuţilor aflaţi în stare critică fac parte din categoria ambulanţelor tip C;
- ambulanţă tip B - ambulanţa destinată intervenţiei de urgenţă şi transportului medical asistat al pacienţilor. Ea poate fi, după caz, utilizată în acordarea primului ajutor calificat sau în acordarea asistenţei medicale de urgenţă. Dotarea ambulanţei tip B este formată din echipamente şi materiale sanitare care includ, după caz, un defibrilator semiautomat sau un defibrilator manual şi medicamentele necesare resuscitării şi acordării asistenţei medicale de urgenţă;
- ambulanţă tip A1 - ambulanţa destinată transportului sanitar neasistat al unui singur pacient, fiind dotată cu echipamentele şi materialele minime necesare acordării primului ajutor în caz de nevoie;
- ambulanţă tip A2 - ambulanţa destinată transportului sanitar neasistat al unuia sau al mai multor pacienţi pe targă şi/sau scaune, fiind dotată cu echipamentele şi materialele minime necesare acordării primului ajutor în caz de nevoie.

Diferenta intre B si C este ca in echipajul din C este obligatorie prezenta unui medic specialist pregatit.
Am subliniat cele doua cuvinte pentru ca, in ciuda aparentelor, nu cred sa existe in tara, indiferent de ora din zi sau din noapte, vreo ambulanta de tip C care sa n-aiba medic specialist pregatit. Si pregatirea e lunga, grea, plina de privatiuni si continua; nu e vorba de un curs de 5-10 zile si gata ci de o pregatire repetate si completata periodic atat din pdv teoretic cat si practic (iar vorbesc in cunostinta de cauza pentru ca, din 2004 de cand am facut un stagiu de 2 saptamani la Tg. Mures am ramas foarte bine conectat la realitatile din sistem).

Colaborarea in timpul unei urgente este descrisa aici, iar modul de functionare al sistemului este descris aici.

Toate aceste informatii ar trebui prezentate pe canalele media pentru o mai buna informare a populatiei (in fond toti suntem potentiali pacienti). In felul acesta, cu siguranta, tensiunea s-ar reduce iar energia ar fi canalizata spre gasirea de solutii nu pentru moartea caprei vecinului.

De ce spun ca sistemul de raspuns functioneaza (cel putin pe parte medicala)?
Pentru ca in urma cu 10+ ani am avut un incident in care pacientul a fost un membru al familiei mele.
Apelarea s-a facut in ordinea: serviciu de ambulanta, eu. Informatia transmisa telefonic a fost aproximativ aceeasi.
Am ajuns inaintea ambulantei desi eu ma aflam in Bucuresti iar serviciul de ambulanta la mai putin de 10km de locul in care se afla pacienta. (cei drept diferenta a fost doar de 1-2 minute)
Eu aveam in buzunar medicatia de urgenta pentru AVC.
Salvarea avea un sofer, o asistenta care in afara de "unde-i pacienta?" si "hai s-o punem pe targa" nu a spus nimic si medicamente ioc.
No comment.

Asa ca, in linia ideii de canalizare a energiei catre gasirea de solutii m-as uita mai degraba la faptul ca avem o acoperire destul de buna a teritoriului cu ambulante. Ducem lipsa sau riscam sa ramanem descoperiti in ceea ce priveste medicii specialiti bine pregatiti .
Stiti cat castiga un astfel de om care petrece mai mult de jumatate din timp in campul muncii?
Cam a 5a parte din salariul unui deputat (salariu nu venit).
Ceva mai putin decat un medic de familie care are program de la 9.00 la 15.00 si care refuza sa faca serviciul de permanenta (1-2 ori pe luna).

Solutii?

aprilie 04, 2011

The Bucket List 2011 - a.k.a. Egoistu'

Ordinea e cat se poate de "la intamplare":

1. HD 883 (poza de aici)



2. Un circuit altfel al Scotiei (courtesy of: http://www.scotlandwhisky.com/distilleries/)



3. Cel putin o reuniune de familie (fara motive speciale)



Doritorii de sharing sunt rugati sa se exprime liber in cel mai scurt timp posibil.

Metrorex vs. London Underground

"Salariati / km. = 63 vs 32"

Atat am apucat sa scriu in 2009.
Am renuntat la postare constient ca nu pot schimba nimic in aceasta directie.
Mi-am regrupat trupele si mi-am canalizat energia catre domeniile in care, in cativa ani, sunt sanse sa schimb ceva.

P.S. Da' ca tot am deschis subiectul Metrorex tre'sa faca niscaiva eficientizari si sa deie jos balastul ala de aproape 50% personal frecator de menta.

1 Aprilie



1 Aprilie este a 91 zi a calendarului gregorian.
Este ziua pacalelilor inca din 1564.

Pentru mine este zi de bilant. (se vad influentele bursei).

1 Aprilie 2010 a fost prima zi de "dupa" ... dupa aproape 8 ani de activitate in Th. Pallady nr. 50 .
A 90a zi a anului de gratie 2010 a fost si ultima zi din postura de angajat.
De Sicomed se leaga mai bine de un sfert (suna nasol in era vitezei si a job-urilor schimbate la mai putin de 2 ani) din viata mea in intregul ei (mai mult decat am stat pe-acasa la ai mei) si mai bine de trei sferturi din existenta mea profesionala.

Pe 1 Aprilie 2011, la primele ore ale diminetii faceam o trecere in revista a celor intamplate "dupa".
Bilantul a 365 de zile ratacire, reasezare, confort.
Ratacire pentru ca asta e sentimentul pe care il tot am de mai bine de 1 an (profesional vorbind). A nu se confunda cu deriva.
Reasezare pentru ca in permanenta trag sa-mi aranjez culcusul.
Confort pentru ca la debutul fiecarei zile eu aleg, pe parcursul fiecarei zile eu aleg, la sfarsitul fiecarei zile eu aleg - cu ajutor de la Dumnezeu (n-am luat-o pe ulei pentru cine se-ntreaba).

Pe scurt pentru cei care se-ntreaba:
Pe plan profesional:
- usor disconfort dat de downshifting-ul autoimpus;
- usoara exaltare in ceea ce priveste proiectele curente "din fundul geografiei";
- acumulari constante pe partea de business (in 2012 termin MBA-ul si in acelasi timp imi fac mana pe pozitii de decizie in cateva business-uri in care sunt implicat financiar).
Pe plan personal:
- oficial si neoficial imi merge foarte bine.